Angst kun je ruiken: de lichamelijke symptomen van angst

lichamelijke-symptomen-angst-angsttips

Er wordt wel vaker gezegd: ‘angst kun je ruiken’ en die uitspraak is er niet zonder reden. Wanneer je angstig bent ga je ook meer zweten en vaak komt er bij ‘angstzweet’ ook een sterkere geur vrij. Angst is niet alleen iets psychisch maar heeft ook een uitwerking op het lichaam. Om angst aan te kunnen pakken is het belangrijk dat je de signalen op tijd herkent. Daarom delen we vandaag de lichamelijke symptomen van angst met je.

Angst kun je ruiken: de lichamelijke symptomen van angst

Angst heeft een belangrijke, functionele functie. Als je in een gevaarlijke situatie zit zorgt angst ervoor dat je snel kunt reageren en in staat bent jezelf in veiligheid te brengen. Wanneer je bang bent wordt het lichaam klaargemaakt om te vluchten. Op de momenten dat je echt in gevaar bent is dit dus een hele nuttige functie. Echter, wanneer je een angststoornis hebt of regelmatig angstig bent kan dit erg belemmerend zijn in het dagelijks leven.

Wat zijn de lichamelijke symptomen van beginnende angst?

  • Verhoogde hartslag;
  • Gespannen spieren;
  • Zweten (in de handen of over het hele lichaam);
  • Slaapproblemen, moeite met in slaap komen;
  • Vermoeidheid, weinig energie;
  • Continu ‘aan’ staan, alert zijn;
  • Snel schrikken;
  • Snel bezorgd/ bang dat er iets gebeurd;
  • Moeite om het lichaam te ontspannen;
  • Niet prettig voelen op bekende plekken;

Herken jij de lichamelijke symptomen bij jezelf? Het is van belang eens bij jezelf na te gaan wat hier de oorzaak van kan zijn. Lichamelijke klachten kunnen de eerste signalen zijn van angst, het is dus belangrijk dat je ook op tijd ingrijpt om te voorkomen dat de klachten erger worden.

Wanneer er niets wordt gedaan met de signalen die het lichaam geeft, kan niet alleen de angst, maar ook de lichamelijke klachten toenemen.

Lichamelijke symptomen angst:

  • Drukkend gevoel op de borst;
  • Hoge/snelle ademhaling, hyperventileren;
  • Trillen;
  • Wazig zicht;
  • Hoofdpijn, migraine;
  • (Extreem) zweten, opvliegers;
  • Vermoeidheid;
  • Pijnlijke rug-, nek- en schouderspieren;
  • Hartkloppingen, hartritmestoornissen;
  • Droge mond;
  • Veel staren;

In een situatie wanneer er serieus gevaar dreigd te zijn, zijn lichamelijke symptomen zoals gespannen spieren en alert zijn erg handig. Je kunt je goed focussen op je omgeving en bent in staat snel te handelen. Echter is dit in het normale leven toch een stuk minder prettig. Het is voor het lichaam een behoorlijke uitputting om continu ‘aan’ te staan. Het is ook niet vreemd dat je door angst nog maar weinig energie hebt. Een angststoornis kan uiteindelijk dus voor veel lichamelijke klachten zorgen. De kans dat deze lichamelijke klachten de psychische problematiek vergroot is zeker aanwezig.

Juist wanneer je veel last van angst hebt is een goede nachtrust van belang. Het lichaam staat de hele dag ‘aan’ en heeft tijd nodig om te rusten. Door slaapproblemen die vaak gepaard gaan met angst kan het moeilijk zijn om voldoende of goed te slapen. Hierdoor wordt je steeds vermoeider en hoe minder energie je hebt, hoe minder je ook kunt hebben. Het kan dus zijn dat angsten hierdoor getriggerd worden. Daarnaast kan het zijn dat de spierpijn in de rug, schouders en nek niet meer makkelijk weggaat. Als je dag in, dag uit angst hebt zijn ook je spieren bijna de hele dag door gespannen. Ook die klachten kunnen dus mogelijk toenemen. Anderen symptomen als een drukkend gevoel op de borst, hyperventilatie, een snelle hartslag of hartkloppingen kunnen erg beangstigend aanvoelen wat dus ook niet bevorderlijk is.

Hoe kom je er vanaf?

Om wat minder last te ervaren van de lichamelijke symptomen van angst is het van belang om regelmatig ontspanningsoefeningen te doen zodat je lichaam tijd krijgt om tot rust te komen. Eerder heb ik al een blog geschreven waarin ik 5 ontspanningsoefeningen toelicht die jou kunnen helpen om je angst sneller los te laten. Door ontspanningsoefeningen te doen kun je je lichaam (leren) ontspannen (en dus ook je spieren), je leert goed adem te halen en het kan zorgen voor meer rust in je lichaam.

Daarnaast is het belangrijk te praten over je angst zodat je er niet alleen mee rond hoeft te lopen. Het kan vaak al ruimte geven om je verhaal te delen met een ander, daarbij heeft een ander misschien weer tips die je verder kunnen helpen.

Mocht je er alleen niet uitkomen kun je altijd besluiten professionele hulp te zoeken om op deze manier van je angst(en) af te komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>