Hoe ontdek je de achterliggende reden van je angst?

oorzaak-angst-achterhalen-angst-tips

Hoe ontdek je de achterliggende reden van je angst?

Een angst komt vaak niet uit het niets. Meestal is het zo dat er ooit een situatie heeft plaatsgevonden waar uiteindelijk een angst door ontstaat. Daarom is het van belang om de achterliggende oorzaak van jouw angst te kunnen ontdekken. Want als je weet waar het vandaan komt, is het vaak ook stukken makkelijker om het los te laten. Hoe je kunt achterhalen wat nou de oorzaak is, leg ik je in dit artikel graag uit.

Hoe wordt een angst ontwikkeld?

Een tijdje terug zat ik voor de supermarkt op een bankje te wachten op mijn vriend. Terwijl ik van het zonnetje genoot kwam er een klein meisje samen met opa en oma aangelopen. Het meisje genoot van de banaan die ze vast had, tot deze op de grond viel. Hoewel ze het graag nog wilde opeten besloten opa en oma dat het beter was als ze een nieuwe zou nemen. Terwijl het meisje de nieuwe banaan aanpakt houdt ze hem met beide handjes vast en loopt ze verder. ‘Kom maar’, zegt haar oma, ‘ik maak de banaan wel voor je open.’ Het meisje antwoord: ‘Nee, dat moet je niet doen. Dan valt ‘ie!’

De clue van het verhaal? Een angst is als een ‘actie-reactie’ situatie die je brein (wanneer er iets fout gaat) opslaat als een alarmsignaal. Voor het kleine meisje was de actie reactie: banaan eten terwijl ik loop = banaan valt op de grond. Gevolg: het meisje wil haar banaan niet meer eten omdat ze bang is dat deze zal vallen.

Nu is deze ‘angst’ (in hoeverre het een blijvende angst zal zijn) is natuurlijk niet spectaculair, maar het is wel een duidelijk voorbeeld van hoe een angst kan ontwikkelen.

Het kan zijn dat je al zo’n lange tijd een bepaalde angst hebt, dat je eigenlijk niet beter weet. Hierdoor ‘vergeten’ we soms te kijken naar waar het nou eigenlijk vandaan komt en proberen alleen de angst op te lossen.

Wat levert het op om de oorzaak te weten?

Een angst is dus een situatie waarvan je brein heeft opgeslagen dat deze ‘gevaarlijk’ is. Maar soms is zo’n situatie al zo lang geleden dat we eigenlijk niet meer stil staan bij waar het nou vandaan komt. Door te weten wat de oorzaak is van je angst, is het makkelijker om je angst ook echt los te laten. Je kunt je dan realiseren: “De angst die ik heb hoort bij die situatie. Iedere soortgelijke situatie die ik nu instap is nieuw en heeft niets met de situatie van vroeger te maken. Ik ben sterker en wijzer dan dat ik toen was en heb deze angst niet nodig.”

Als je weet dat je angst hoort bij een bepaalde situatie, kun je jezelf trainen de angst ook daar te laten. In de situatie van toen.

Hoe vind je de achterliggende oorzaak van je angst?

Zorg eerst dat je voor jezelf helder het wat jouw angst is en stel jezelf daarna een aantal vragen, zoals:

  • Wanneer zat ik in zo’n soortgelijke situatie, waarin ik mogelijk angst heb ontwikkeld?
  • Wat is er ooit tegen me gezegd waardoor ik nu bang ben om … (vul angst in)
  • Wat is hetgeen waar ik écht bang voor ben in die situatie?

Door jezelf deze vragen te stellen kun je misschien zelf al een link leggen naar een bepaalde situatie. Denk even terug aan de situatie van het meisje met de banaan, wat is jouw banaan geweest? Wat was hetgeen dat je triggerde om jezelf te gaan beschermen?

Hulp van een professional

Het kan zijn dat je het zelf niet kunt achterhalen. Soms zit een angst zo diep en loop je er al zo’n lange tijd mee dat het moeilijk kan zijn te bepalen waar en wanneer het is ontstaan. Wellicht dat professionele hulp hier hulp bij kan bieden. Maar het kan ook zijn dat er ineens wat dingen op z’n plek vallen en dat kan veel rust bieden. Het is dus zeker de moeite waard om er op deze manier eens naar te kijken. Mogelijk dat je er uiteindelijk wat wijzer van wordt en kunt achterhalen wat nou de oorzaak van je angst is zodat je uiteindelijk ook je angst los kunt laten. Want dat is het doel natuurlijk.

Neem je angsten serieus

Als je last hebt van angst of meerdere angsten is het van belang dit ook serieus te nemen. Op het moment dat je het blijft negeren of er niets mee doet heb je kans dat de angst zich alleen maar sterker gaat ontwikkelen. En hoe sterker de angst is, hoe moeilijker het ook zal zijn om er vanaf te komen. Praat erover met mensen in je omgeving of zoek hulp als jij denkt dat dit nodig is. Het is niet iets om je voor te schamen als je hulp zoekt. Het is juist enorm sterk, omdat je hiermee laat zien dat jij sterker bent dan je angst!

Probeer bovenstaande tips eens uit, het is een kleine moeite en het kan je mogelijk veel brengen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>