Omgaan met angst: 8 effectieve tips die je daarbij gaan helpen!

Omgaan-angst-angsttips-omslag

Sharing is caring!

Omgaan met angst is niet gemakkelijk, zeker als je zelf nog niet helemaal weet hoe je dit het beste kunt aanpakken. Toch wordt je leven er een stuk aangenamer van wanneer je leert omgaan met je angst. Het is belangrijk dat jij de baas wordt over jouw leven en dat niet de angst de regie neemt. Graag delen we in dit artikel 8 effectieve tips die jou gaan helpen om beter met je angst om te kunnen gaan.

Omgaan met angst: 8 effectieve tips die je daarbij gaan helpen!

Angst kan het dagelijkse leven behoorlijk belemmeren. Het gaat vaak gepaard met negatieve gedachten en gevoelens, stress, onrust en vermoeidheid. Angststoornissen zijn er in allerlei vormen en veel mensen kampen ermee. Daarom willen we graag 8 tips delen die jou wellicht kunnen helpen om wat beter te kunnen omgaan met angsten.

1. Let op je ademhaling

Wanneer we angstig of gespannen zijn, zijn we snel geneigd om ‘hoog’ te gaan ademen. Kortademig zijn en benauwdheid kunnen dan optreden, wat de situatie niet goed doet. Probeer je daarom, wanneer je merkt dat je last van angst hebt, te focussen op je ademhaling. Ga ergens zitten en zet je voeten stevig op de grond. Leg je handen op je buik (onder je navel) en adem naar je hand toe. Adem diep in en goed uit, zodat je lichaam weer wat tot rust komt en voorzien wordt van voldoende zuurstof. Doe dit een paar minuten, blijf je focussen op je ademhaling. Wat helpt is om in gedachten te tellen als je in- en uitademt, op deze manier kunnen je gedachten ook minder snel worden afgeleid.

2. Zorg voor voldoende beweging

Angsten kunnen er voor zorgen dat je veel in je hoofd bezig bent. Piekeren en negatieve gedachten kunnen erg uitputtend zijn. Wat op zo’n moment kan helpen is om te gaan bewegen. Op deze manier zet je niet alleen je brein, maar ook je lichaam in beweging. Daarnaast is het op deze manier vaak gemakkelijker om gedachten te verzetten. Door fysiek te bewegen wordt er extra dopamine aangemaakt, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. De kans dat je je na het sporten weer wat prettiger voelt is dus groot. Het is niet altijd makkelijk om vanuit angst de keuze te maken om te gaan sporten. Toch kan het je wel helpen om gemakkelijker met de situatie om te gaan. Probeer jezelf hierin te coachen en laat zien dat je sterker bent dan de gedachten in je hoofd. Als je eenmaal geweest bent zul je blij zijn dat je de stap gezet hebt.

3. Schrijf je angsten op papier

Als we bang zijn, of paniekerig kan het soms moeilijk zijn om orde en overzicht te creëren in je hoofd. Gedachten schieten door elkaar, heen en weer en uiteindelijk lijkt het probleem groter dan ooit. Wat kan helpen om meer orde te scheppen, is om angsten op papier te schrijven. Op het moment dat je zwart op wit ziet wat het probleem is, kan het ook makkelijker zijn om te zoeken naar een oplossing. Zodra we er alleen over nadenken wordt de warboel vaak alleen maar groter, visualiseren geeft vaak rust en de bevestiging dat het eigenlijk toch minder erg is dan we dachten.

4. Ontspanningsoefeningen en mediteren

Ontspanning is één van de meest belangrijke dingen als je last hebt van angst. Angst zorgt er namelijk voor dat het lichaam continu ‘alert’ is. Je lichaam is klaar om het gevaar tegemoet te gaan. Klaar om aan te vallen. Je kunt je wellicht voorstellen dat dit ook onwijs veel energie kost. Je staat bij wijze van spreken continu aan. Door ontspanningsoefeningen te doen, of te mediteren kun je jezelf even op pauze of zelfs uit zetten. Hierdoor kan het lichaam weer wat tot rust komen. Je kunt gebruik maken van een geleide meditatie of een meditatie app (zoals Headspace). Ook yoga, of ademhalingsoefeningen (zie punt 1) kunnen helpen om het lichaam ontspanning te bieden en om minder in je hoofd bezig te zijn. Wanneer je met ontspanning bezig bent is het belangrijk dat je de focus legt op je lichaam. Om weer te aarden en in het ‘hier en nu’ te leven. Door je gedachten los te laten en je lichaam de mogelijkheid te geven om te rusten zal de spanning, en dus ook de angst afnemen.

“Piekeren en negatieve gedachten kunnen erg uitputtend zijn. Wat op zo’n moment kan helpen is om te gaan bewegen. Op deze manier zet je niet alleen je brein, maar ook je lichaam in beweging.”

5. Zorg voor een stabiel slaapritme

Zoals ik bij punt 4 ook al zei, angst kost het lichaam onwijs veel energie. Het is daarom ook erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je slaapritme stabiel is en dat je per nacht voldoende slaapt. Niet alleen om je lichaam voldoende rust te geven, maar ook omdat je meer kunt hebben als je uitgerust bent. Vermoeidheid kan ervoor zorgen dat angsten sterker aanwezig zijn. Als je moeite hebt om in slaap te komen kun je ontspannings- en ademhalingsoefeningen doen voor het slapen om het lichaam in rust stand te brengen. Het beste is om een vaste tijd te hebben om naar bed te gaan en om op te staan. Probeer zelf te ervaren waar jij je het prettigst bij voelt.

6. Geef jezelf een peptalk

Het is belangrijk om jezelf sterker te maken wanneer je last hebt van angsten. Hoe sterker jij bent, hoe meer je kunt verdragen. Vaak willen we juist van anderen horen dat we goed bezig zijn, of wat we moeten doen. Maar het is belangrijk dat je op jezelf gaat leren vertrouwen. Ga eens voor de spiegel staan, kijk jezelf aan en zeg tegen jezelf dat je het kunt. Dat je sterker bent dan de angsten en dat jij je niet uit de weg laat slaan. Dit zal de eerste keer waarschijnlijk wel onwennig aanvoelen, maar hier zul je even doorheen moeten. Geloof in jezelf, vertrouw op jezelf en ga tegen je angsten in. Jij kunt dit! Overtuig jezelf daarvan. Waarom zouden we wachten op een peptalk van een ander, als we het zelf veel beter kunnen?

7. Houd een ‘overwinningsboekje’ bij

Vaak vergeten we de positieve dingen die we doen. De dingen die goed gingen of iets wat je ondanks je angst, uiteindelijk toch gedaan hebt. Best zonde eigenlijk he? Koop eens een leuk notitieboekje en schrijf hier alle leuke, positieve momenten in. Alles wat je overwonnen hebt en waar je trots op bent. Op de momenten dat je weer erg angstig bent kun je in dit boekje bladeren om jezelf eraan te herinneren dat er ook momenten zijn geweest waarop het wél ging. Waarop je wél sterker bent geweest dan je angsten. Maar ook, om weer even bewust te worden van het feit dat er niet alleen maar negatieve dingen in je leven zijn. Dat er ook mooie en leuke momenten zijn geweest (en dat deze ook echt wel weer zullen komen!). Zo’n boekje is een reminder voor jezelf, om jezelf te blijven herinneren aan de positieve en leuke dingen in het leven. Dit kan je helpen om je sneller over je angsten heen te zetten.

“Ga eens voor de spiegel staan, kijk jezelf aan en zeg tegen jezelf dat je het kunt. Dat je sterker bent dan de angsten en dat jij je niet uit de weg laat slaan. “

8. Spreek je angsten uit

Angsten zijn vervelend en kosten soms onwijs veel energie, maar gelukkig zijn er wel wat dingen die je zelf kunt doen om dit te verminderen. Mocht je er zelf niet uitkomen is het raadzaam om professionele hulp te zoeken om uiteindelijk je angsten te kunnen overwinnen. Doe wat voor jou goed voelt, maar spreek het wel naar je omgeving uit zodat je er niet alleen blijft rondlopen. Dat maakt de angst namelijk alleen maar zwaarder! Spreek jezelf uit, laat je emoties er zijn en neem hulp aan wanneer dit wordt aangeboden.

Hopelijk kun je de bovenstaande tips tegen angst zelf ook toepassen en mag je ervaren hoe fijn het is om je angsten de baas te zijn! Leren omgaan met angst is moeilijk, maar onmogelijk is het niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>