Ben jij onzeker? 9 effectieve tips voor meer zelfvertrouwen!

zelfvertrouwen-tips-angsttips

Sharing is caring!

Ben jij onzeker? 9 effectieve tips voor meer zelfvertrouwen!

Een laag zelfbeeld en onzekerheid over jezelf maken het leven soms best wel een uitdaging. Wanneer je onzeker bent, zijn er een heel aantal dingen waar je mogelijk tegenaan loopt, zoals spreken in het openbaar, ontvangen van complimenten of een gesprek met een vreemde aangaan. Toch zijn er een aantal dingen die jij zelf kunt doen om je zelfvertrouwen te vergroten zodat je met meer eigenwaarde door het leven kunt. Vandaag deel ik 9 manieren met je die jou gegarandeerd zelfverzekerder maken!

1. Oefen in de spiegel

Toegegeven: de eerste keren zal het erg onwennig voelen om jezelf een peptalk te geven in de spiegel, maar hey, dit gaat je helpen! Ga voor de spiegel staan en maak je groot. Adem een keer diep in en uit, houd je kin omhoog, je schouders naar achteren en je rug helemaal recht. Ga met je benen wat uit elkaar staan en (als dit comfortabel voelt) met je armen in je zij. Zorg dat je er sterk en zelfverzekerd uitziet. Lach naar jezelf en zeg (of om te beginnen: denk) positieve dingen zoals: ik kan dit, ik ben sterk, ik mag er zijn, ik ben goed zoals ik ben, ik hou van mezelf, ik mag mezelf zijn. Nogmaals, dit zal best onwennig voelen in het begin maar het is belangrijk dat je dit wel doorzet en blijft oefenen.

Zorg ervoor dat je overtuigd raakt van je eigen, positieve woorden zodat je er ook echt in gaat geloven. Want als jij wil dat je gezien wordt, is het belangrijk dat jij eerst jezelf gaat zien. Dat je gaat beseffen dat je goed bent zoals je bent. Want als jij ervan overtuigd bent, zullen anderen dit ook zien. Dus, ga iedere dag eens even voor de spiegel staan en geef jezelf een peptalk. You can do this!

2. Glimlach naar mensen die je tegenkomt

Als je weinig eigenwaarde hebt of onzeker bent over jezelf is de kans groot dat je op straat ook voornamelijk naar de grond kijkt en oogcontact probeert te vermijden. Door in elkaar gedoken over straat te lopen straal je niet alleen veel onzekerheid uit, je bevestigd dit ook voor jezelf. Probeer jezelf (net zoals voor de spiegel) groot te maken; loop met een rechte rug, houd je schouders naar achteren en je kin omhoog. Als je glimlacht naar mensen die je tegenkomt, is de kans groot dat je een glimlach terug krijgt. Geloof me, dit voelt onwijs goed. Waarom? Omdat je gezien wordt.

Misschien voelt dit als een hele drempel, maar probeer gewoon eens op je houding te letten wanneer je over straat loopt. Als dit eenmaal comfortabel voelt, kun je het uitbreiden door non-verbaal contact te maken met anderen. Hoe eng het ook lijkt, het zal je goed doen.

“Doen alsof je zelfverzekerd bent kan jou helpen om je uiteindelijk ook echt zelfverzekerder te voelen. Laat je niet kennen en doe alsof je alle zelfvertrouwen van de wereld hebt. Op deze manier kun je oefenen om zelfverzekerder te zijn en train jij jezelf erin om meer zelfvertrouwen uit te stralen.”

3. Draag kleding waar jij je goed in voelt

Juist als je onzeker bent is het van belang kleding te dragen waar jij je goed in voelt. Want als jij je goed voelt bij wat je draagt, zul je je ook beter voelen over jezelf. Zorg dus dat je, ook wanneer je niet van huis hoeft, je goed kleedt. Dit heeft een positief effect op je gemoedstoestand en je eigenwaarde. Als je tevreden bent over je outfit en zorgt dat je er goed uitziet, zul je ook zekerder worden van jezelf. Weet dat je er mag zijn, dat jij gezien mag worden. Als je met een goed gevoel in de spiegel kijkt, zul je dit ook uitstralen naar anderen. Door je naast jezelf goed te kleden, ook nog wat aandacht geeft aan je houding (rechte rug, schouders en kin naar achteren) zul jij je al een stuk zekerder voelen van jezelf en zal je op anderen al een stuk zelfverzekerder overkomen.

4. Laat jezelf horen

Tijdens vergaderingen, op verjaardagen of bijeenkomsten heb je altijd wel mensen die continu aan het woord zijn, maar ook mensen die stilletjes toe luisteren en vrij weinig hebben in te brengen. Degene die stil toeluisteren zijn vaak degene met weinig zelfvertrouwen: bang om iets raars of stoms te zeggen, bang voor oordelen of meningen van anderen, bang dat mensen niet willen luisteren. De reden kan van alles zijn, maar het belangrijkste is om dit patroon te doorbreken. Probeer die angst los te laten en durf jezelf te laten horen.

Train jezelf hier in door de eerstvolgende keer bij een bijeenkomst jezelf minimaal een keer te laten horen. Door dit regelmatig en steeds vaker te doen zul je zoetjes aan meer zelfvertrouwen creëren. Waardoor het uiteindelijk geen moeite meer zal kosten om anderen te laten weten wat jouw mening is, of om gewoon je verhaal te vertellen. Daarnaast zal dit er ook aan bijdragen dat je steeds beter wordt in gesprekken voeren. Zowel met bekende als onbekende mensen.

5. Let op je lichaamshouding

Onzekere mensen pik je er al snel tussenuit, non-verbale communicatie is hiervan de oorzaak. Mensen die onzeker zijn over zichzelf zitten of lopen vaak in elkaar gedoken, vermijden vaak oogcontact en houden zich op de achtergrond. Door je lichaamshouding te veranderen kun je ook je zelfvertrouwen laten groeien. Als je loopt, zorg dan dat je rug recht is, je schouders naar achteren en je kin omhoog. Als je zit: zet je voeten stevig op de grond, zorg dat je recht zit, houd je kin omhoog en je armen naast elkaar. Op deze manier kom je niet alleen zelfverzekerder over op anderen, je zult je hierdoor ook zelfverzekerder gaan voelen. Je komt letterlijk uit je schulp en dit zal in het begin best spannend of eng zijn, maar blijf dit proberen zodat je uiteindelijk mag ervaren dat het je echt helpt.

6. Leef gezond

Ben jij onzeker door je lichaam of je figuur? Zorg dan dat je hier aan gaat werken. Door gezond te eten en regelmatig te sporten zul jij lekkerder in je vel gaan zitten. Daarnaast geeft vooral sporten een boost aan je zelfvertrouwen. Als je meer zelfvertrouwen wilt opbouwen kan het erg helpen om ook aan jezelf te gaan werken. Gezonde voeding helpt niet alleen als je wilt afvallen, het heeft ook een positief effect op je gemoedstoestand. Suiker kan angst namelijk versterken en ongezond eten kan (onbewust) een negatief effect hebben op hoe jij je voelt.

Zorg ervoor dat je lekker in je vel zit en als je hier voor moet werken, raad ik je ook aan dat te doen. Jij bent de enige die ervoor kan zorgen dat jij je goed voelt over jezelf. En als dat met een paar kilo minder, of meer spiermassa is: go for it! Je zult gaan ervaren dat een gezonde leefstijl niet alleen lichamelijk, maar ook psychisch een groot effect kan hebben!

“Onzekerheid, weinig zelfvertrouwen of een laag eigenwaarde wordt vaak veroorzaakt door twijfels aan jezelf. En als jij niet in jezelf geloofd, of niet overtuigd bent van jezelf is dat ook hetgeen wat je uitstraalt. Om zelfverzekerd te worden zul je jezelf moeten leren vertrouwen en geloven in jezelf.”

7. Fake it until you make it!

Doen alsof je zelfverzekerd bent kan jou helpen om je uiteindelijk ook echt zelfverzekerder te voelen. Laat je niet kennen en doe alsof je alle zelfvertrouwen van de wereld hebt. Op deze manier kun je oefenen om zelfverzekerder te zijn en train jij jezelf erin om meer zelfvertrouwen uit te stralen. Door dit maar vaak genoeg te doen zal het steeds gemakkelijker worden en zal de zelfvertrouwen niet meer ‘fake’ zijn maar oprecht. Daarnaast zul je merken dat wanneer jij (doet alsof je) zelfvertrouwen hebt, mensen ook op een andere manier op jou zullen reageren.

Nogmaals, onzekerheid is van je lichaam af te lezen. Dus als jij minder onzekerheid uitstraalt, ziet de wereld dat ook. Let er echter wel op dat je niet arrogant gaat worden ;).

8. Neem niet alles persoonlijk op

Als je onzeker bent kan een afwijzing of vervelend nieuws je helemaal van slag maken. De oorzaak hiervan is veelal dat die dingen persoonlijk worden opgenomen. Onzekerheid kan ervoor zorgen dat je meteen gaat twijfelen aan jezelf. Of dat je jezelf de schuld geeft van het feit dat je bent afgewezen of omdat er iets niet goed is gegaan. Om dit te verminderen en niet alles zo persoonlijk op te pakken kun je leren om een afwijzing te zien als een leermoment, zonder het meteen op jezelf te betrekken. Probeer de situatie vanuit een perspectief te zien en probeer er van te leren zodat het de volgende keer wellicht beter gaat.

9. Durf op jezelf te vertrouwen en in jezelf te geloven

Onzekerheid, weinig zelfvertrouwen of een laag eigenwaarde wordt vaak veroorzaakt door twijfels aan jezelf. En als jij niet in jezelf geloofd, of niet overtuigd bent van jezelf is dat ook hetgeen wat je uitstraalt. Om zelfverzekerd te worden zul je jezelf moeten leren vertrouwen en geloven in jezelf. Want als jij geloofd in jezelf, zal de buitenwereld dat ook doen. Heb vertrouwen op je eigen kunnen en weet dat jij er mag zijn. Dat je goed bent zoals je bent. Door bovenstaande tips regelmatig toe te passen zal het steeds makkelijker worden om vertrouwen te hebben in jezelf. Als jij zelfverzekerder door het leven wilt gaan, zul je daar zelf voor moeten werken. En ik weet zeker, dat wanneer jij dit écht wil, het jou gaat lukken. Want je weet het: je kunt het, je bent sterk genoeg en je mag er zijn.

 

Hopelijk gaan deze tips je helpen om met meer zelfvertrouwen door het leven te gaan! Veel succes :). Heb jij nog tips die jou helpen om je zelfvertrouwen te vergroten? Laat het zeker weten in een reactie onder dit bericht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>